«Нас буде доганяти сновидіння про війну»
– Давно планувала зробити з тобою інтерв'ю як з психологом. Раніше хотіла говорити про стосунки між людьми, між прдружжям, але війна внесла свої корективи. Мусимо говорити про інші, не такі романтичні речі. Про страхи, ненависть, стреси, переживання... Про те, як себе у цій війні зберегти, зберегти свою психологічну цілісність. Тобі зараз страшно?
– Немає людини сьогодні, яка не боїться. Я працюю з людьми, які повернулися з гарячих точок, виїхали, евакуювались з дітьми. Коли вони були там, спрацювала одна важлива річ – вижити, і психіка допомагала виживати. Коли виїжджають у більш безпечне місце, стається дисонанс. Тут є кава, сонечко, квіти, допомога, а всередині страх паралізує.
– Тобто тут мирне життя, а всередині війна?
– Для того, щоб допомогти людині, не треба запитувати про війну. Треба її з війни виводити у мир.
– А як це зробити, коли ми зранку прокидаємося і перше, що робимо, – дивимося новини?
– Бути обізнаним – один із елементів безпеки. Ми маємо знати, що відбувається, але маємо інформаційну гігієну витримувати. Зранку подивився, що сталося за ніч, – це нормально. Але не рекомендую дивитись новини на ніч, увечері. Наша психіка так влаштована, усе, що потрапляє до нас увечері, – закарбовується у пам'яті. Є таке поняття, як травматична пам'ять.
– Я, з огляду на професію, нон-стоп дивлюся новини, і на ніч зокрема. Але, що цікаво, мені не сниться війна...
– Сновидіння – це такий психічний акт, режисером яких є ми самі. Як колись казав Зигмунд Фройд, сновидіння – це королівська дорога до несвідомого. Є свідома і несвідома частина свідомості, і між ними існує цензура. Коли щось не подобається, коли стикаємося з якимись страхіттями, коли людина засинає, ця цензура спадає, і з несвідомого виходить все те неприємне, що ми забуваємо, що намагались витіснити з пам'яті. Побачила, і мені відразу це наснилося, такого зазвичай бути не може. Нас будуть наздоганяти сновидіння про війну. Зараз ми намагаємося витіснити з нашої пам'яті жахіття війни, які спостерігаємо щодня.
«У людства є три заборони: вбивство, канібалізм та інцест»
– Я пригадую свої перші хвилини, години війни. Була розгубленість, я не знала, що робити.
– Таку реакцію мала більшість людей, бо ніхто не готував нас до того, що таке може статися.
– І це дивно, бо ж українську владу попереджали... Після Бучі, коли розумієш, що якби цих людей попередили і вони вчасно виїхали… Зараз деякі представники влади розповідають, що свідомо не попереджали людей, бо боялися паніки, заторів на дорогах...
– Якщо це так, то були вчинені дії проти власного народу. Бо людям справді було важко повірити, що таке може статися. У людини, людства є три заборони: вбивство, канібалізм та інцест. Від первісних людей ми відрізняємося тим, що у нас є ці три заборони. Ці заборони поставила нам культура. Зараз, під час війни, бачимо, що закони культури не спрацювали.
Кожна людина має свою психічну структуру, їх три: невротична, психотична і перверсивна. Невротик приймає ці закони культури. Ми невротики. Є психотична структура – це не обов'язково соціопати, це люди з такою структурою, ви їх можете не помітити у звичайному житті. Це я можу помітити, приміром, у себе в кабінеті. Вони якось обходяться з законами, теж їх приймають. Хотіла б звернути увагу на перверсивну структуру. Перверт певним чином обходиться з цими заборонами: знає, що не можна, але буде робити. Коли приходять до мене на прийом перверти, я відразу це відчуваю: мене починає нудити, мені стає зле. Що ми відчуваємо, коли дивимось кадри жахіть з Бучі? Дуже багато людей кажуть: «Мене нудить, не можу це бачити». У людей, з якими я спілкувалася, і які бачили це на власні очі, теж була така реакція.
«Ґвалтування – це приниження і зброя»
– Що сталося з російським суспільством, з російським солдатом, який уособлює собою це суспільство, що він робить такі звірства? Це так пропаганда путінська попрацювала чи це щось ментальне, генетичне?
– Пропаганда лягає на підготовлений ґрунт – коли готові вірити у цю пропаганду. Зараз навіть нашим співвітчизникам кажу, що війна війною, а критичне мислення вимикати не потрібно. Приміром, коли з телевізійних екранів вечорами від одного представника влади "іде пудра", мовляв, усе спокійно, то ми ж розуміємо, що маємо йти на компроміси... Ця "пудра" небезпечна, є такий вислів – "пудрити мізки"… Чим культурніша людина, тим більш розвинене у неї критичне мислення. Багато українців згадують російську культуру. Про цю культуру треба забути. Бо вона нічого доброго не дала, вона не дала заборони. Бачимо, що на фасаді московського Театру Табакова вішають цей знак – «Z». Багато хто з російських діячів культури підтримує війну. Або візьмемо, до прикладу, російського класика Достоєвського. Про що йдеться у його творах? Про маленьку людину, про покаяння, про гріх, про вбивство, про збочення: педофілія, батьковбивство тощо… І все це автор виправдовує.
– Війна виявляє внутрішній світ людини. Хороших, доброзичливих просвітлює, виявляються хороші якості. А люди з іншою внутрішньою скерованістю стають озлобленими і жорстокими. Якщо всередині біси, то вони можуть у звичайному житті не виявлятися, але під час війни вилазять. Одна жителька Бучі сказала: російські солдати в її хаті дійшли до того, що на подушках наробили…
– Все, пов'язане з екскрементами, – це приниження, ґвалтування – це приниження і зброя. Можна вбити вистрілом, а можна вбивати, ґвалтуючи, принижуючи будь-яким чином. Є дуже цікава робота Фройда про те, що відбувається в масі, – «Я і масова психологія». Він дослідив, що людина, яка потрапляє у масу, уподібнюється цій масі, робить те, що робить маса. Війна пробуджує всі первісні, дуже низькі властивості людини.
– Але чому такі масові зґвалтування, причому не тільки жінок, а й дітей, старих людей. Їм дали на це «відмашку» чи це щось повилазило зсередини?
– Ґвалтування були під час всіх воєн. Але ґвалтування дітей, старих… Це вже психічні збочення. Можливо, у дитинстві з чимось подібним людина стикалася. На своїх психоаналітичних сесіях я чую, які є фантазії у людей. Наприклад: «Я б хотів зґвалтувати свою матір», або «Уявляю собі, як моя бабка ходить гола». Фантазій у людей дуже багато. І, на жаль, не всі звертаються по допомогу до спеціалістів, щоб таке лікувати. На жаль, не у всіх спрацьовують культурні заборони. Ці фантазії у такому стані, що коли буде якийсь поштовх, можуть реалізуватися. Не вірю в те, що кожен солдат російської армії ґвалтує дитину, але є певні люди, в яких просто склався так пазл. Те, що було фантазією, стає реальністю.
«Сам путін має певні фантазії…»
– Я згадала фразу путіна, яку він сказав напередодні війни: «Нравится, не нравится – терпи, моя красавица». Це рядок з пісні, де йдеться про зґвалтування мертвої людини…
– Можемо говорити і про те, що сам путін має певні фантазії…
Мені розповідали люди, які евакуювалися, що окупанти ґвалтували мертвих. Спочатку вбивали дитину, а потім ґвалтували. Можливо, живу дитину складніше ґвалтувати… Тому й вбивали. «Нравится, не нравится – терпи, моя красавица» – багато хто з солдатів взяв це, як гасло, на озброєння. Повторюю, чим нижча культура, чим менше заборон, тим більше людина орієнтована на фізіологію: випити, побитися, сходити в туалет, сексом зайнятися. І тим менший у неї спротив сказаному, як їй треба вчиняти. Тобто маніпулювати дуже легко тими, хто готовий бути маніпульованим. Що зараз відбувається в росії – критичне зниження культури. Як наслідок, дуже низький рівень психічного та інтелектуального розвитку.
– Хочу запитати про психотип самого путіна. Він психічно хворий? Бо американська розвідка сказала, що здоровий…
– Я дуже хочу, щоб він був психічно здоровий, щоб відповідав перед міжнародним судом за всі злочини. Щоб був осудний.
Можемо подивитися на його дії. Наприклад, на цей стіл між ним та Макроном. І це не про коронавірус. Це про параноїдальний синдром. Він, напевно, дуже боїться того, що з ним щось зроблять. Але параноїк – той, хто декларує, що боїться, насправді ж це той, хто нападає. Це такий обернутий симптом: «Я боюся, що зі мною щось зроблять, що на мене нападуть». Параноїка дуже важко зупинити, він не знає напівмір. Він буде йти до кінця свого або інших. Зупинити його на півшляху практично нереально.
«Гумор – один із найбільш зрілих захистів психіки»
– Як нам це все пережити і зберегти психічне здоров'я? Наприклад, ці картинки з Бучі не відпускають. Як з цим боротися?
– Боротися не потрібно. Це треба проживати. Не казати собі, що такого зі мною ніколи не станеться, такого не може бути або що я не хочу про це чути. Фонова тривога, фоновий страх буде. Важливо це прийняти: «Так, зараз війна, гинуть люди. Так, це жахливо, те, що відбувається…». Дуже важко говорити з жінками, які були зґвалтовані, – це не просто історія, яка може минути, це травма, це слід, який залишається у тілі. Перше, що можемо зробити: не тікати від цих осмислень. У паніки немає об'єкта як такого. Паніка – це загальний фон. Тому паніка була перші дні, коли люди розуміли: «Війна, і треба тікати, рятуватися». Це нормально.
– А от страх смерті, він теж присутній. Як з ним давати собі раду?
– Ми знаємо, що помремо, але як саме, не знаємо. Вуді Аллен якось сказав: «Я не боюся смерті, бо не знаю, як вона виглядає». Власну смерть ми ніколи не побачимо. Але коли війна, ми постійно бачимо смерть і розуміємо, що вона може бути випадковою, раптовою, страх смерті посилюється. Якраз у параноїків шалено розвинений страх смерті. Тому ці бункери. І що у них спрацьовує? «Щоб мені не померти, має померти хтось, хто може вколоти мені якусь ін'єкцію смертельну». Він робить все для того, щоб якомога більше загинуло тих, хто хоче його смерті.
– Він сам зробив багато для того, щоб хотіли його смерті...
– Це вже наша національна ідея. Десь бачила «мемчик» про «маленьку чорну сукню, яку треба приготувати на похорон путіна». До речі, як в Україні піднялося почуття гумору! Бо гумор захищає від жаху. Таким чином психіка намагається з ним впоратися. Гумор – один із найбільш зрілих захистів психіки.
– Пригадую, у перші дні війни я абсолютно не хотіла робити макіяж. Тоді мені здавалося, що малюватися – якось соромно...
– Це говорили мені багато жінок. Я казала їм: «Яке значення має твоє обличчя і війна?». Був сюжет на телебаченні, коли евакуювали з Ірпіня і Бучі, розгорнули польову кухню. Одна відома акторка там волонтерила, готувала їжу. І була при повному макіяжі. Коли у неї спитали про це, вона відповіла: «Маємо давати приклад, що це нормально, це здорово. Я така є, яка я є».
– Так само, наприклад, соромно купувати новий одяг чи йти в ресторан...
– Це пов'язано з почуттям вини, що «я роблю недостатньо для нашої перемоги». Це як той сором, що є у людей, які втекли за кордон. Цей «комплекс провини», про який багато говорять. Але ніякої провини у цих людей не повинно бути, тому що кожен з нас робить на своєму місці те, що має робити. Хтось врятував своїх дітей і дбає про їхнє майбутне, вчасно виїхавши з Харкова, Бучі чи Маріуполя. Присоромлювати тих, хто втік від війни, – це псевдогероїзація себе: «Я – герой, бо я тут щось роблю, я тут більше страждаю, ніж ти, а ти там каву п'єш у безпеці». Більшість цих біженців дуже хоче повернутися, але їм зараз нікуди повертатися. І цим людям, які за кордоном, чесно кажучи, сказати нічого.
– Хіба виправдовуватись…
– Так чого виправдовуватись? Я хотіла, щоб моя дитина не стала жертвою зґвалтування чи вбивства! Завдання кожної людини під час війни – не померти, а вижити. Вижити будь-якою ціною. Тому заганяти людей у комплекс вцілілого – це психологічний злочин проти цих людей.
– Раніше я любила увечері подивитися фільм – комедію або мелодраму, а зараз здається, що дивитися фільм – також недоречно і незручно…
– Якщо можеш це робити – було б добре. Так само корисно відірватися від ґаджетів і вийти на годину в парк прогулятися.
– Так само, наприклад, до війни я кожен день дивилася уроки англійської, а як почалася війна, жодного разу не включала…
– Немає ресурсу. Весь ресурс йде на те, щоб відстежувати те, що відбувається, бути в курсі.
– Спілкуючись з людьми, які пережили жахіття у Бучі, Ірпені, інших містах, який висновок для себе зробила? Щось нове, як для професіонала, відкрила?
– Ця війна показала психічну міць наших людей. Дивуюся тій силі духу. Навіть ті люди, які зіткнулися з катуванням, втратами, не втрачають людяності. Наведу приклад: жінка втратила трьох своїх дітей, старшу доньку зґвалтували у неї на очах, батьків застрелили. Вона єдина дивом врятувалася зі всієї родини. Її поранили і думали, що її вбили, а вона вижила. Що мене вразило? Вона почала допомагати іншим людям.
– Психологи кажуть, що дуже падає самооцінка в людей, які пережили знущання. Вважають, що це їм покарання за щось?
– Пригадую випадок, коли у Маріуполі дитина написала листа після того, як померли мама та рідні. Що Бога не існує, якщо такі злочини відбуваються. Відбувається розчарування не в собі, а в тому, у що ти вірив. Якщо вірив у Бога, то тобі здається, що це за гріхи якась кара. Але це не так. Так сталося, тому що війна. І твоєї вини тут немає. Дітям, які втратили близьких, кажу: «Це зробили погані люди. А твої батьки були героями, вони намагалися вберегти тебе. Тепер ти живеш, і це дуже добре. У тебе народяться дітки, будуть ще українці». Дуже важливо говорити про майбутнє.
У мене часто просять про консультацію батьки, діти яких зараз не хочуть навчатися, а їх змушують. Це те, чого точно не треба робити, бо це теж для дитини є вторгненням. Дитина зараз має бути у спокої. Її треба підтримувати: «Можеш це зробити – зроби. Не можеш – зробиш пізніше». Поводитися так, як у мирний час, не потрібно. У дитини зараз весь час фонова тривога. Вона, можливо, не може виказати цю тривогу. Тому і відмовляється щось робити. Якщо хоче лежати, хай лежить, не треба казати їй: «Вставай, скільки можна лежати?!». Найгірше, що можна сказати людині: «Візьми себе в руки! Ну чого ти плачеш? Ну, зі всіма це буває…». Зараз корисно щось робити: займатися волонтерством чи просто поратися вдома. Перші два дні я мила ванну… І ставало легше. Якась фізична дія має бути. Це буде відвертати увагу від постійного оновлення новин. Творчість дуже допомагає, особливо те, що робиш руками. Людям, які психічно розвалюються, рекомендую шити, складати пазли, вишивати, робити коробочки, в'язати… Все, що можемо означити як зшивання. Робити щось з'єднувальне. Це важливі речі, дітям дуже допомагає це. Можна просто щось робити з конструктора, з якихось частинок складати ціле. Таким чином ніби психічно себе зшиваємо, стаємо більш цілісними.
– А спорт допомагає?
– Комусь допомагає, але більшість не може займатися спортом, не має фізичної сили. Комусь допомагає, приміром, «виплеснути» агресію. Але я рекомендую просто ходити і виконувати якусь фізичну посильну роботу.
– Багато хто вважає, що після війни будемо відходити від споживацької психології...
– Це зайве споживання, можливо, буде недоречне. Тому що люди зрозуміли: найбільша цінність – це життя. Я запитувала людей, що будуть робити після війни. Мені відповідали: витрачати гроші на мандри, збирати друзів за великим столом, відкриють притулок для тварин. Від жодної людини, а це різні за своїм статком люди, не почула: «Хочу купити новий автомобіль, новий маєток». Коли бачиш зруйновані і спалені будинки, розумієш, що матеріальне настільки швидкоплинне… Матеріальне за секунду може перетворитися на купу цегли…
– З іншого боку, чую від людей про страх збідніння…
– Є дуже багато і цього. Що треба економити. Це теж питання безпеки. Тому для когось стане актуальним економити, для когось навпаки: «Життя – це мить, я буду на повну жити сьогодні, бо не знаю, чи буду жити завтра». Я купила собі капучино, а бармен каже: «Візьміть шоколадку, там є передбачення». Беру шоколадку, розгортаю, і мене вражає фраза: «Твоє життя – це лише ця мить». У цьому був дуже великий сенс. Насправді ця мить, коли я тримаю це капучино, світить сонце, мої рідні у безпеці, я можу чимось допомагати іншим. Треба цінувати саме цю мить. Ось воно, щастя. З цим капучино.